Bedre Ungdomsfodbold

Grundtanker i Bedre Ungdomsfodbold

Lyngby Boldklub har i en lang periode arbejdet målrettet med en trænings og kampmodel for de ældre årgange, der dels skal udvikle den enkelte spiller på så højt niveau som muligt, samt medvirke til fastholdelse i fodboldens verden. Hovedtanken bag modellen er: Niveauopdelt træning i aldersklassen, men alle møder og træner på samme tid og sted, hvis det er muligt. Træningen tilpasses den enkelte spiller og han eller hun matches mod spillere, som kan medvirke til spillerens udvikling. Dette betyder også, at spilleren kan træne og spille med yngre eller ældre spillere. Men udgangspunktet er ÅRGANGEN og SPILLEREN og ikke så meget holdet.

Hele konceptet i Bedre Ungdomsfodbold bygger på, at udvikling skal ske for alle i et godt udviklingsmiljø og sammen med ens kammerater uanset niveau.

Der er lagt en ramme for udviklingen for spilleren fra det øjeblik, hvor man starter som helt lille til man er ”færdiguddannet” som seniorspiller.

Rammen bygger på at udvikle den enkelte spiller teknisk og taktisk, hvor de tekniske færdigheder ofte indøves i spilkonceptet.

Al spillerudvikling vil tage udgangspunkt i den enkelte spiller frem for holdet, men det er væsentligt, at spilleren kan indgå som en del af holdet.

Det betyder bl.a. også, at vi har et sæt forældreregler, som du kan finde under punktet ”Forældreregler”, samt at træning og kamp foregår efter følgende principper:

Træning

I Lyngby Boldklub træner vi sammen inden for hver enkelt årgang. Dvs. at alle spillere i årgangen møder samme sted, træner med de samme trænere og deltager grundlæggende i de samme øvelser. Vi er naturligvis klar over, at spillerne ikke alle er på samme niveau, og vi arbejder derfor underliggende med et udgangspunkt for differentiering, hvor der på hver årgang findes spillere på minimum A-, B- og C-niveau:

• I øvelser, hvor vi arbejder med 1 spiller 1 bold, hvor spillerne IKKE ER AFHÆNGIGE AF HINANDEN, kan/skal alle være sammen på kryds og tværs. Dette har både et fodboldmæssigt og et socialt formål.
  • I spil, hvor spillerne er AFHÆNGIGE AF HINANDEN, kan/skal der med fordel differentieres i A-B-C eller A/B-B/C-grupper til den enkelte træningsøvelse.

Kamp

Hovedprincippet for kamp er "Jævnbyrdighed, tryghed og udvikling!".

Princippet for differentiering er det samme som ved træning. Vi kan stille med A-B-C og A/B eller B/C hold. Det vigtigste er, at vi ikke stiller med de samme hold hver gang, og at spillerne ikke altid spiller på samme niveau, men får lov at afprøve deres nærmeste udviklingszoner – både op og ned.

Vi prøver at matche holdene i DBU turneringer og til stævner internationalt og nationalt, således at alle spillere kommer til at spille på et niveau, hvor udvikling er i højsæde, men samtidigt fremstår muligheden for at dyrke idræt med sine kammerater.

Klubnyt 25. marts kl. 17:05
Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling tirsdag den 9. april 2024
05. februar kl. 19:52 Indkaldelse til årlig generalforsamling i LB1921
Klubnyt
13. januar kl. 11:59 Tilmelding til sommerens fodboldskole åbner tirsdag den 16. januar 2024 kl. 10.00 på Ticketmaster
21. december kl. 08:01 Fyrværkerisalg fra d. 27.12 – 31.12
Klubnyt
19. december kl. 07:57 Så er det jul!