Forældreregler

Udviklingsmiljø og Forældre

"Bedre Børnefodbold" i Lyngby Boldklub er bl.a. et forsøg på at bringe fokus et andet sted hen i forhold til børnefodbold.

De senere år har fokus i børnefodbold i stadig højere grad været et spørgsmål om, hvor mange kampe og titler man kan vinde. Det vil vi gerne være med til at lave om på. Vi vil gerne flytte fokus til:

Udvikling, udvikling og udvikling i et trygt og rart miljø!

Børn skal have lov til at vinde og tabe i fodbold på deres præmisser. Vi mener, at børns præmisser bl.a. er sjov, glæde, få spillere på hvert hold, små baner, mange mål, mange valgsituationer og udførelse af tekniske detaljer.

Som forældre er I en meget vigtig del af at få disse præmisser i centrum. Jeres opførsel, positiv som negativ, forplanter sig til børnenes oplevelse og succeskriterium for deltagelse. Vi har derfor valgt at indføre et antal forældreregler, alle Lyngby forældre skal følge. Vi håber, I vil tage positivt imod dem og opfatte dem som en del af ”Bedre Børnefodbold” til børnenes fordel.

God fornøjelse med fodbolden og husk at nyde både børnenes korrekte og mindre korrekte valg i spillet.

Generelt

• Vær positiv – børnenes glæde ved spillet er meget afhængig af omverdenens accept og ros
  • Spørg til børnenes oplevelser – Hvad var godt? Hvad var mindre godt? Spørg til andre emner end resultatet
  • Hjælpe med nogle få opgaver i klubben efter eget valg. (byd selv ind – dit barn vil synes, at det er cool, at du hjælper)
  • Ikke ryge i nærheden af de steder, hvor børnene træner og spiller kampe
  • Sørg for rigtigt og fornuftigt udstyr
  • Vis respekt for arbejdet i klubben – bak op om initiativer til forældremøder, hvor I kan afklare ambitioner og holdninger. Du behøver ikke andre forudsætninger for at tage del i klubbens liv, end lyst og engagement

Træning

• Giv børnene mulighed for at komme til træning hver gang
  • Ophold dig kun udenfor banen, med mindre du skal hjælpe til i træningen
  • Snak ikke til spilleren under træning. De har travlt med at løse fodboldens mange svære opgaver!

Kamp

• Ingen vejledning af boldholder – lad børnene selv vælge, hvad de vil gøre med bolden. Fejl er med til at udvikle forståelsen for, hvad man skal gøre rigtigt næste gang
  • Respekter trænerens/holdlederens brug af spillere – forsøg ikke at påvirke ham/hende under kampen. Lad ham/hende dirigere spillerne
  • Vær parat til at køre til kampe nogle gange (byd selv ind)