Bedre Børnefodbold

Grundtanker i Bedre Børnefodbold

Lyngby Boldklub har siden 2005 arbejdet målrettet med en træningsmodel for mikro- og børnefodbolden (U5-U12) under overskriften ”Bedre Børnefodbold”.

Hovedtanken bag træningsmodellen er: Banestørrelse og antal spillere tilpasses aldersudviklingen, så de yngste spiller 3:3 på små baner, hvorefter der sker en trinvis udvidelse af antallet af spillere samt størrelsen på spillearealet via 5:5, 8:8 og til sidst 11:11. Dette sikrer markant flere boldberøringer for den enkelte spiller, flere spilaktioner og mål samt større overskuelighed.

Et andet grundlæggende træk i Bedre Børnefodbold er, at der i de yngste årgange gøres op med de traditionelle turneringsformer, så der i stedet arrangeres stævner og festivaler med flere, kortere kampe, hvor der i højere grad er fokus på selve fodboldspillet frem for den enkelte kamps resultat.

Der er lagt en ramme for udviklingen for spilleren fra det øjeblik, hvor man starter som helt lille til man er ”færdiguddannet” som seniorspiller.

Rammen bygger på at udvikle den enkelte spiller teknisk og taktisk, hvor de tekniske færdigheder ofte indøves i spilkonceptet.

Al spillerudvikling vil tage udgangspunkt i den enkelte spiller frem for holdet.

Hele konceptet i Bedre Børnefodbold bygger på, at udvikling skal ske for alle i et trygt og rart miljø. Det betyder bl.a., at vi har et sæt forældreregler, som du kan finde under punktet ”Forældreregler”, samt at træning og kamp foregår efter følgende principper:

Træning

I Lyngby Boldklubs U5-U12 årgange træner vi sammen inden for hver enkelt årgang (det gør vi i øvrigt også i alle øvrige årgange under moderklubben). Dvs. at alle spillere i årgangen møder samme sted, træner med de samme trænere og deltager grundlæggende i de samme øvelser. Vi er naturligvis klar over, at spillerne ikke alle er på samme niveau, og vi arbejder derfor underliggende med et udgangspunkt for differentiering, hvor der på hver årgang findes spillere på minimum A-, B- og C-niveau:

• I øvelser, hvor vi arbejder med 1 spiller 1 bold, fangelege og lignende, hvor spillerne IKKE ER AFHÆNGIGE AF HINANDEN, kan/skal alle være sammen på kryds og tværs. Dette har både et fodboldmæssigt og et socialt formål.
  • I spil, hvor spillerne er AFHÆNGIGE AF HINANDEN, kan/skal der med fordel differentieres i A-B-C eller A/B-B/C-grupper til den enkelte træningsøvelse. Bemærk: Vi differentierer først fra U8-året.

Kamp

Hovedprincippet for kamp er "Jævnbyrdighed, tryghed og udvikling!".

Princippet for differentiering er det samme som ved træning. Vi kan stille med A-B-C og A/B eller B/C hold. Det vigtigste er, at vi ikke stiller med de samme hold hver gang, og at spillerne ikke altid spiller på samme niveau, men får lov at afprøve deres nærmeste udviklingszoner – både op og ned.

Vi differentierer dog først fra U8-året