Villy Mossin

Hans Bjerg-Pedersen
17. november 2023 kl. 08:42
En af Lyngby Boldklubs mange grå eminencer er gået bort

Villy Mossin “ Musikeren” forlod os i sidste uge efter nogle år på Bredebo.
Klubben har en bredere rygrad end så mange andre foreninger, blandt andet takket være mennesker som Villy (og hans hustru Lotte).
Villy var som fodboldspiller en uopslidelig midtbanedynamo og hans enorme løbepensum gav ham plads på stort set alle klubbens hold fra 1.hold til det berømte Young Boys med folk som Freddy Åbo, Leif “Letter” Christensen , Benny “Døsser“ Andreasen, Mogens Brandt og i al beskedenhed undertegnede.
Hans lyst til at løbe gav ham flere eremitageløbsnåle, hvor han konkurrerede med Jørgen Mikkelsen “Mikkel” om at blive hurtigste LB mand, og løb på tider langt under timen.
Efter den aktive fodboldkarriere som var hele repertoiret igennem fra ungdomsspiller fuldendte han sine næsten 75 år i klubben som holdleder for både 1. og 2. hold, vaskemand , materialemand og meget andet. Han var holdleder i 1983 til vores DM.
Selvfølgelig også i Ulvedalene, hvor både han og Lotte var de første med gulvspand og - skrubbe, når der skulle gøres rent på tribunen.
Villy havde et sjældent temperament - og det gik næsten altid kun ud over ham selv.
Når vi spillede kamp kunne han pludselig være forsvundet fra banen. Så havde han enten haft en dårlig dag og forlod i ren selverkendelse banen for ikke at ødelægge spillet for kammeraterne, eller også havde Mogens Brandt skældt ham ud!
På en Toto-tur til Vietznau ved Luzern i Schweiz var undertegnede, Mossin, Jens Rask og Jørgen Lykke med fruer draget med bjergjernbane til et af områdets højeste bjerge. Vi havde madpakker med, og et eller andet tændte Villy af, og han forlod toppen uden at mæle et ord.
Han tog ikke toget ned igen, men begav sig til fods ned ad bjergene.
Det var lettere sagt end gjort, og først hen under aften dukkede han som en anden Hillary op under aftensmaden - upåvirket af dagens strabadser og totalt uberørt af dagens hændelser.
Villys klubånd og enestående hjælpsomhed (han hjalp også med alt det elektriske i vores hus på Gadevangen) efterlader en plads i LB’s annaler, som få andre har opnået.
Vi sender vore tanker til Lotte og familien, idet vi samtidig ærer Villys minde.
Et stykke klubhistorie er gået bort..
Bisættelsen finder sted torsdag d. 23. november kl. 11.00 fra Lundtofte Kirke.